Rozpowszechnienie Internetu otwarło przed nami nieskończone możliwości. Najświeższe wiadomości z kraju i ze świata, nowinki naukowe i techniczne, odpowiedzi na nurtujące nas pytania - wszystko to wydaje się oddzielać od nas jedynie parę kliknięć myszki. Mnogość dostępnych dla nas informacji niewątpliwie potrafi być przytłaczająca i niejednokrotnie odnalezienie wiarygodnych źródeł i sprawdzonych informacji sprawia dużą trudność. Szczególnie młodym ludziom, którzy niestety niejednokrotnie bezkrytycznie podchodzą do odnajdywanych treści i w większości przypadków uznają je za prawdziwe.
 |
Fot. iStock |
Świadczy to między innymi o sile mediów, z której bardzo często nie zdajemy sobie sprawy. To właśnie media wpływają na kształtowanie opinii oraz sytuacji społeczno-politycznej zarówno w Polsce jak i za granicą. Osiąga się to przy wykorzystaniu najróżniejszych technik manipulacyjnych, takich jak fake news, cenzura, propaganda, czy inżynieria społeczna.
Problem, choć obecny od zawsze, szczególnie uwidocznił się w czasie trwającej obecnie pandemii, która z dnia na dzień zmusiła wszystkich do przeniesienia praktycznie całej swojej działalności do świata wirtualnego. W ten sposób pracujemy, uczymy się, utrzymujemy kontakt z bliskimi. Nie jest to jednak wszystko. Nasilenie się zjawisk manipulacji oraz błyskawiczne rozpowszechnianie się w sieci informacji nieprawdziwych jest na tyle alarmujące, że World Health Organization (WHO), będące organizacją działającą w ramach Organizacji Narodów Zjednoczonych mówi już nawet o ,,infodemii”.
 |
Fot. Adobe Stock |
Biorąc pod uwagę wszystko to pod uwagę, pytanie ,,Jak można przeciwdziałać dalszemu sianiu dezinformacji na mediach społecznościowych?” zdaje nasuwać się samo. Trudno jednak udzielić na nie w pełni satysfakcjonującej odpowiedzi. Bez wątpienia za punkt wyjścia należałoby przyjąć ogólnorozumianą edukację w zakresie korzystania z mediów oraz czyhających tam na nas zagrożeń, innych niż cyberprzemoc czy złodzieje tożsamości. W świecie przeładowanym danymi oraz opiniami ,,ekspertów” młodzi ludzie wydają się być postawieni na z góry straconej pozycji. Pozbawieni wiedzy z zakresu manipulacji stają się łatwym celem. Edukacja w tym kierunku jest więc pierwszym krokiem w stronę przygotowania młodzieży do życia w świecie przeładowanym różnorodnymi informacjami.
Pomimo niezaprzeczalnej potrzeby edukacji młodych z zakresu chociażby krytycznego myślenia, odróżniania prawdy od fake newsów, czy nawet czegoś równie banalnego jak porównywanie odnalezionych w Internecie wiadomości z niezależnymi źródłami, polska edukacja nie dostarcza młodzieży tego, czego tak bardzo potrzebują w dzisiejszych czasach.
 |
Rys. "zdezINFORMOWANI" |
Skąd więc czerpać wiedzę na ten temat? Najlepiej zapoznać się z publikacjami ekspertów, jak chociażby ,,Światy równoległe” autorstwa dziennikarza naukowego Łukasza Lamży, który szczegółowo omawia różnorodne pseudoteorie dostępne w Internecie przedstawiając równocześnie skuteczne sposoby korygowania ich za pomocą publikacji naukowych oraz logicznego myślenia. Warto również śledzić działalność różnorodnych projektów społecznych zajmujących się tą tematyką. Jednym z nich są na przykład „zdezINFORMOWANI” – projekt realizowany przez grupę ośmiu dziewczyn prowadzących na mediach społecznościowych kampanię przeciw dezinformacji. Więcej informacji na temat ich działalności można odszukać na stronie internetowej
www.zdezinformowani.com lub na projektowym
Facebooku czy
Instagramie, do czego serdecznie zachęcam.
Karolina Świstuń
członek zespołu "zdezINFORMOWANI"
Komentarze
Prześlij komentarz